2012-06-11

Night forest in Nara

ついに関西も梅雨入りしましたね。
ちょっと憂鬱な季節ですが、、この週末に楽しみを見つけてしまいました♪
Eventually, Kansai area got into rainy season. Frequent rain makes us gloomy, but I found a fun in this weekend.

それが今日紹介するモリアオガエルです。金曜日~土曜日にかけて結構な雨が降ったせいか、土曜日の晩はかなり湿度が高くなっていました。で、山際にある池にいったところモリアオガエルたちが集結していて産卵していました。
It is Forest Green Tree Frog. Since it rained heavily from the evening on Friday to Saturday, it was so humid at night on Saturday. When I visited a small pond which locates the foot of the mountain, many Forest Green Tree Frogs gathered to there and laid eggs.


あまり自信がありませんが集団の真ん中にいるのが雌で、あとは雄だと思います。こうやって産卵しながら、最終的に卵を泡の中に包み込んでしました。このシーン、写真では見たことがありますが、まさか実際に見れるとは思っていませんでした!
I am not very confident, one female are in the center of the group and others are male. After laying eggs they wrapped them with bubbles by their legs. I have seen this scene in the photos in the past, but hardly imagine I can see it in real!!


さて、、この大きな雌ですが、、卵を産んでいない状況でも、ほぼ例外なく雄が背中に乗っかっていました(笑)
↓の写真のようにかなり不安定なポジションでも雄はしっかりと雌にしがみついてました (^^;
・・・因みにこのペア、暫くしてから地面に落下してました。でも雄はしがみ付いたまんま(笑)
The big female were always mounted by males, even when they did not lay eggs.
Even in very unstable position like below, male mounted on the female. After a few minutes later, both of them fell down. But male was still on the female.


頼もしいお母さん(おかんの方があってる?)って表現がピッタリですね~
Looks like a tough mom!



意外に思ったのが、、以下の若い個体。
I saw many young frogs as well.


んん?? かなり可愛くないですか!?
And they looked quite lovely, don't they?


翌日(日曜日)の晩、改めて同じ場所に行きました。が、、午後になって天気が回復したこともあって森の中は土曜の晩と比べてかなり乾いていました。
そのせいか、、池の周囲に見られたモリアオガエルの数はグッと減っていて、また静かになっていました。明らかに活性が落ちたなぁって感じです
Next evening on Sunday, I went to the same place. Since weather was fine in the afternoon, inside of the forest was drier than Saturday night.
Due to this (?), number of frogs I found around the pond decreased and they were quieter than Saturday night. It was apparent that they became less active.


やはり産卵シーンを見るなら雨の直後の晩が狙い目って事なんでしょうねー
I guess the best timing to watch interesting scene of laying eggs is a night just after rain.


また雨が降ったら行ってみます♪
When it rains next, I will go there again after :-)

No comments:

Post a Comment