2012-04-09

Spring in Oki islands

週末、弾丸旅行で隠岐に行ってきました。
目的はただ一つ、固有種であるオキサンショウウオの成体を見ること! というわけで、、土曜日の昼過ぎから日曜日の昼までかなりストイックに探しました。

Last weekend, I took a short trip to Oki islands. The purpose is to see adult of endemic Oki salamander. I spent most of time in the afternoon on Saturday and morning on Sunday to find them.

が、、残念ながら見つからず・・・ どうもサンショウウオ運がないみたいです(笑)
However, I could not find them... ;-(   It seems I don't have a good luck to find salamanders.

ただ、前回訪れた時と同様、幼体は結構見られました。
という訳で、オキサンショウウオ幼体の写真を何枚か紹介します。なかなか可愛らしいと思いませんか!
But, I found some juvenile of the salamander, as I did in last summer. Below photos are ones I took on Sunday. They are so cute, aren't they?


ご覧の通り体にはブチ模様が入っています。変異が大きいようで、個体によって模様は様々でした。
As you can see, its body surface is colored with many black spots. And this spots seem to have many variations.



今回、スノーケルの用意はしていなかったので、ハウジングだけを水につけて撮っていました。何も知らない人が見たら相当変な格好だったと思います(笑)
Since I did not bring snorkel gear, I just put camera housing  under the water and took photos. I have to say it was very strange view, if anyone who does not know what I was doing saw it.


さて、、撮影した場所ですが水深が非常に浅く(せいぜい10cm程度)、水がちょろちょろ流れる水たまりの様な場所でした。もう少し水深がある場所もあるのですが、体が濡れてしまうのでパスしてました。そんな訳でポートは完全に水につからず、↓の様な感じで水面がかなり写りこんでいました。
Depth of the water was so shallow (at most 10cm), it was something like a water pocket. There are other places where is deeper, but I did not go such area, simply because I did not get drenched. Anyway, for this reason, lens port was not completely under the water, and water surface came out in the photo like below.


とまぁ、自由に撮影はできませんでしたが、なかなか楽しめました。
正面から見ると、、昔流行ったウーパールーパーそっくりですね♪ (ウーパールーパーも変態しないサンショウウオの一種だったりします)
Though I could not take photo freely, I enjoyed watching and taking photo of them. They looks like axolotl. (Axolotl is a kind of salamander which cannot be metamorphosed to adult shape)



その他、見かけた生物というと、、オキタゴガエル(自信なし。生息環境を考えるとニホンアカガエルの可能性は低いかと思います)
渓流域で岩をめくっていると結構見つかりました。
Other animals I saw was, Oki Tago's Brown Frog. When I turned over the stones in the upstream area, I found them frequently.



名前は分かりませんが、綺麗な花でした。
=>ミツマタの花だと教えて頂きました。情報ありがとうございます!
And a beautiful flower. I don't the name.


フキノトウも標高によって食べ頃~満開と様々の状態が見られました。
Butterbur sprout. Depending on the height above sea level, I saw many stage of the flower.


その他には食べ頃のタラの芽も一杯! 家の近所の山と比べ、かなりの密度でタラの木が生えているようでした。山菜好きにはたまらない場所かも♪
And I found many shoot of Japanese angelica tree!! Comparing with the mountain close to my house, more Japanese angelica trees were seen. Oki may be a good place for those who love to edible wild plants.


ツマグロオオヨコバイも姿を現していました
Black-tipped Leafhopper was also seen.



隠岐は周囲の多くを断崖で囲まれているので、風光明媚な場所が多いです。こちらは浄土が浦。
Since many part of Oki islands are surrounded by the cliff, there are many scenic area. Below is Jodo-ga-Ura,


特に観光地として紹介されていない場所でも、なかなか風情があります。
Even it is not introduced as a sightseeing place, view was nice.


という訳で、一泊二日の弾丸隠岐サンショウウオ探索は大本命のオキサンショウウオ成体は見つからなかったものの、結構楽しめました。
幼体の写真もきっちり撮りなおしたいので、また行きたいな。
因みに水中写真はNikon D90で、陸上写真はCanon EOS 5DMarkIIIで撮ってます。

Though I could not find adult of Oki salamander, I enjoyed staying at Oki islands.
In near future, I want to come back.

No comments:

Post a Comment