2012-08-15

Rio Xingu: Freshwater Stingray

シングー河で潜る最終日、岩の隙間を覗いていたところ、、何やら白黒の物体が砂に見え隠れしてました。
On the last day to dive in Xingu, I found black and white object among the sand, when I searched for fish between the rocks.


「なんやろ~?」と思って棒を使って砂をかき分けていくと、、、、、目が合いました (^^;
ゲェッ!!!ポルカドットやん!!!
What is it? I swept way the sands with a stick, then my eye met with fish's eye :-)
Wow!!!! Polka Dot Rays (Potamotrygon leopoldi)!!!!!!!!


って事で、、アマゾン河流域に棲息する淡水エイで最も美しい言われているポルカドットスティングレイを見つけてしまいました♪ 円盤の直径は20㎝強と生まれたばかりの個体のようでしたが、模様は成魚と同じでした。
Then, I found one of the most beautiful freshwater stingray in Amazon. Diameter of the disc was around 20cm and it seemed to be just born. But design was almost same with adult.



黒字に白いスポット・・・シックな雰囲気で綺麗ですね。まさか野生環境下で実物を見れるとは思っていませんでした。かなりラッキー♪
White spots were scattered in black and it looked chic and beautiful. I hardly imagined to watch wild fish in natural habitat. I was sooooooo lucky!



因みにシングー河ではモトロも見かけました。こちらは写真には撮れませんでしたが、、どうやら淡水エイの個体数は結構多いみたいです。
エイ達は浅場の砂場で休むことが多いので、、誤って踏んづけてしまう人も多いとか・・・
これらの淡水エイには漏れなく毒針がついているので、、そのまま刺されてしまうのです。これが非常に痛いらしく、現地の人が恐れている魚はピラニアでもなく、カンディルでもなくエイだと言われてます。
By the way, I also watched Ocellate river stingray in Xingu. Though I could not take a photo, it seemed number of stingray was considerable here.
As they like to rest in a shallow sandy area, local people sometimes steps on it. What is the issue is they have sting and they often stick it to people's leg and gives acute pain...
For this reason, the most dangerous fish which local people think is neither piranha nor Candiru, but stingray.

こちらは毒針の拡大写真です。木の棒で砂をかき分けている時もヒヤヒヤしてました(笑)
Here is a close-up photo of the sting. I was so careful to take away sands...


つづく
Continue

No comments:

Post a Comment