2012-08-01

Rio Xingu: Apistogramma

お次の魚は、、やはりアピストです!
アピスト(正式にはアピストグラマ(Apistogramma))というのは南米に生息している小型のシクリッドの総称で、小さくて綺麗な種類が多い属です。
かくいう僕も学生の頃はアピストの飼育&繁殖にはまっていて各種を色々殖やしてました♪ そんな訳で野生の状態の個体を見てみたいなぁと是非思っていました。
Next fish is Apistogramma.
Apistogramma is a group of Cichlid which inhabits in the South American Continent. They are small fish and many of them are very beautiful. When I was a student, I was enthusiastic to breed several species of Apistogramma. Therefore I dreamed to watch wild fish in natural environment.

最初に出会ったのは、、こちらの雌。落ち葉が溜まっていて日当たりの悪い場所だったのですが、落ち葉に見え隠れするように黄色い魚がコチラを見ていました。・・・と一瞬でアドレナリンが体内を駆け巡るのを実感しました (^^; おぉ~~~アピストの雌やん!!!!!!
The first Apistogramma I watched was below fish. It was in the shade with a lot of fallen leaves where small yellow fish was watching me. Just a few second later, I felt adrenalin went around my body and getting excited. Yes!! It was a female of Apistogramma!!!


落ち着いて周囲を見るとオスの姿も・・・ どうやらアピスト プルクラのようです。・・・ちょっとラウンドテールっぽく見えない気もしますが(汗)
やはり・・・水槽にいる個体を見るよりも段違いに綺麗&感動の度合いは大きいです!
After letting myself calm, I watched around and found male. It seems Apistogramma pulchra, though shape of the tail was not very round.
Anyway, it was much more beautiful and impressive than the fish in aquarium.


雄の縄張りは割と広いようで、綺麗な雄の数は少なかったですが、、まっ黄色に色付いた雌の姿はアチコチで見られました。でも普段はここまで黄色くならない筈・・・と思って雌の近くを見ると稚魚の姿がありました!! う~ん、、まさか子育て中の個体まで見れるとは…
以下の二枚の写真は別の個体ですが、何れの写真にも稚魚が写っているのが見えますか?
It seemed each male has vast territory, and I found few beautiful males. But I watched several yellow females in a small area. Usually, color of female is not so yellowish like below, and I wondered another possibility.

As suspected, I found these females were with fry. How lucky I was!
Fish in below two photos is not identical, but you can see both females are with several fry. Can you find them?



その後、水草が綺麗に生えそろっている場所にも行きましたが、そこでもプルクラを見かけました。決して個体数は多くないですが、条件さえそろった場所なら広範囲に生息している・・・そんな風に思えました。
After then, I swam in another area where are many water plants. I also found some A. pulchra. It seemed the number of fish was not so much, but certain number of fish  would inhabit in the area where condition meets.


ここで見かけた雌も育児中でした。蛇足ですが、、この場所では水草(カボンバ、ヘアーグラス、ニムファ)が綺麗に生い茂っていて非常に綺麗でした。
Here, I also found female with fry.
By the way, there were plenty of water plants such as Cabomba, Hair grass and Nymphaea in this place and scenery was so beautiful.


そして、、ここではちょっと変なアピストも見つけました。これは・・・プルクラではないですよね??
尾鰭基底部にプルクラにはない横帯が入っていますし。最初見た時はユルエンシスやカカトゥオイデス系かなと思えました。(このタイプはシングー河下流域にはいないそうですが)
And I found strange Apistogramma here. I don't think this is A. pulchra, since there is a lateral band at the base of caudal fin. When I first watched this fish, I wonder this may be A. juruensis or A. cacatuoides, though I was informed this type of group does not inhabit in the area.


結局、アピストを見れたのはこの日だけでしたが、、素晴らしい1日でした。
特別な魚だけあってまた見たいです!
つづく
It was only a day when I could watch Apistogramma, but it was a wonderful.
Since it is special fish for me, I want to see them again!!

Continue

No comments:

Post a Comment