2011-07-05

Rausu: Orca and...

週末、弾丸で羅臼に行ってきました。
目的は、、、、シャチを見ること!!! ず~っと見たいみたいと思いつつ、、見れずにいた動物です。 去年まで全然知らなかったのですが、、知床半島と国後島に挟まれている根室海峡ではシャチを含め鯨類が結構な確立で見られるのです。そんな訳で去年の夏から4回ほど訪れていたのでした。(シャチだけが目的と言うわけではないですが)

Last weekend, I had a short trip to Rausu in Shiretoko peninsula. Main purpose is to see Orca which I have dreamed to see them in nature for a long time!! Last year, I knew that many whales can be seen in Nemuro Channel which locates between Shiretoko peninsula and Kunashiri island. That is one of the reason why I have been there for 4 times since last summer.

そして、、今回、ついにその姿を見ることが出来ました!!
And, I finally succeeded to see wild Orca!!!



あまり愛想がよいグループではありませんでしたが、、至近距離でその姿を見ることができました。
最高!その一言に尽きます♪♪
The group were shy and did not play with us, but I could see them in very short distance. How wonderful!!


国後島を背景に泳ぐ群れ。シャチって家族単位で生活しているので、一頭見つけると大抵数頭が見れるとのことでした。
Group of Orca and background is Kunashiri island. Since they live with family, they usually seen in group.




愛想の良いグループも結構多いらしく、、一度見つけるとシャチの方からず~っと船に併走して泳いでくれたり、、ジャンプしてくれたりするとの事でした。数日前もそんな群れに遭遇したそうで、、「また来ないとあかんな~」と早くも新たな課題を見つけました (^^;
I heard that there are many friendly groups. If we found such group, they keep on swimming along with ship for a long time, and they sometimes jump. So I came to have another wish to see friendly Orca!


土曜日(7/2)は海もベタ凪、おまけに青空が広がり、、更にシャチ以外にも動物も沢山!!で祭り状態でした♪ こちらはミンククジラ。
On Saturday (Jul 2), see was calm with blue sky and with plenty kind of animals other than Orca.
For example, minke whale.


去年、羅臼で見かけた時よりも愛想が良かったのですが、、如何せんチラリとしか体を水面から出してくれません。でも結構頻繁に姿を現してくれたので、、写真もまぁまぁ撮れました。この時はシャチを十分に堪能した後だったので、あまり気合は入っていませんでしたけど(笑)
This whale was more friendly than the one I saw last year. Since this whale frequently showed its back, I could take some photos. But, to say honestly, I was so satisfied to see and take photo of Orca, that I did not concentrate so much to take photo at this time ;-)



その他、ツチクジラを見かけたり、、更にはオットセイの赤ちゃんまで見てしまいました! この時はシャチがいる現場に急行していた時だったので、証拠写真を数枚撮っただけでしたが、、可愛い~~かったです♪  そうそう、、、野生のキタオットセイを見たのはこの時が初めてでした (^^;
In addition, I saw Baird's Beaked Whale and young Northern Fur seal!! Since the ship hurried to the place where Orca was seen, I took only a few photos. He (or she?) was very cute in deed. Also this was my first encounter with Northern Fur seal.


他にもイシイルカの姿もチラホラ。体の模様がシャチに似ているそうですが、、高速で泳ぎながら水面にチラリとしか姿を現さないので、、写真はメッチャ撮りづらかったです。。
Also I saw several Dall's porpoise. Since their body color looks like Orca, I wanted to take good shot of them. However, they swam fast and did not show their body on the surface, it was very hard to take photo.


水飛沫が上がって「あそこにいる!」と分かってカメラを向けた時は、既に時遅し・・・と言った感じです。。
When I found they show their back and tried to find them in Camera's finder, it was too late (i.e. their body is already under the water.)


水面から見るとこんな感じです。写真右手が頭、左の方が尾鰭です
This is the view from see surface. You can find head in the right hand side of the photo.


鳥類の数も豊富で、フルマカモメも沢山!白色バージョンも見たのですが、、シャチを撮るのに忙しくて撮れずじまいでした。
There were a lot of see birds. Below is Northern Fulmar. I could see white colored morph too.



春になると凄まじい大群で押し寄せるハシボソミズナギドリもそこそこ見れました。
And some short-tailed Shearwater which enormous number of them visit Nemuro channel in the spring.




そして、、ウトウの姿も。。。ちょっと遠いですね (^^; でも数はそこそこいたようです
And Rhinoceros Auklet. I could not see it in short distance, but found some.


さて、、船に乗った直後はどよ~んとした霧が羅臼の町&海に少し立ち込めていました。
When I took a boat, fog covered Rausu town and sea.


が、、あれよあれよと言う間に霧は晴れていき、、
Then fog was getting cleared on and on,,,


知床連山も綺麗に拝む事ができました♪ 夏場の羅臼は霧が発生しがちで気温もあまり上がらないので、、羅臼から知床連山を見れてちょっと得した気分でした
Then, I could see Shiretoko ranges. I felt somehow lucky, since this side of peninsula often have fog in the summer and it makes temperature always lower than other side.


こちらは国後島西岸の崖。
Cliff in the west coast of Kunashiri island.


ワイドレンズで羅臼側を撮るとこんな感じでした。
Here is a view of Shiretoko peninsula from ship.


クルーズ後、海岸沿いの道をドライブしてヒグマを探したのですが、、見つからず。残念。。。
まぁそんなに簡単に見れるものでないのは分かっているんですが。。

After taking a boat, I drove along with coast to search for brown bear. (but, could not find them)


そして日曜日、この日は曇りがち。でも海況は良かったので、、二匹目のドジョウを期待して船に乗ったのですが、昨日あんなにいたハシボソミズナギドリもどこかに行ってしまい、鯨類も全然見つかりませんでした。
On Sunday, I took a boat again to expect more whales. such as Orca, sperm whale. But there were less animals on this day..


イシイルカの群れを何回か見ましたが、昨日のフィーバーぶりを見ていたので、、「あらら」って感じでした。まぁ自然相手ですからね~
その代わりに見れたのが、、こちらのハイイロウミツバメ。小さい&飛ぶのが早くて、見るのも撮るのも大変でしたが、、初めて見る鳥だったのでシャッターだけは切ってました。

I saw some Dall's porpoise. But number was not so much as Saturday.. Since they are wild animals, it was also expected (but I felt little bit disappointed..)
On the other hand, I saw Fork-tailed storm-petrel which I did not see in Saturday. So it seemed some change was made to see.


日曜日のハシボソミズナギドリ。
Short-tailed Shearwater I saw on Sunday.


日曜日のフルマカモメ。
Northern Fulmar on Sunday.


乗り継ぎ便の出発時刻の関係から、今回は中標津でなく女満別から札幌に移動しました。
そんな訳で知床峠越えをしたのですが、、路上でキタキツネに遭遇。
Then I went to Memanbetsu airport to take a flight to Shin-chitose. When I crossed a mountain pass (Shiretoko pass), I found a  Ezo red fox on the road.


口にくわえているのは一体何でしょうね??
What does he (she?) have in the mouse??


暫く路上で寛いだ後、どこかへ去っていきました。
After relaxing on the road, the fox walked to somewhere.


日曜日の知床峠。羅臼側は霧がかかかっていてもドンヨリしていても、知床峠を越えると快晴・・・なんて事も結構普通のようです。
Here is a view of Shiretoko pass on Sunday. Even though it is fogy in Rausu, weather of another side of Shiretoko peninsula beyond the pass often be fine.


こちらはウトロから女満別に向かう途中で立ち寄ったオシンコシンの滝。去年は滝近くの駐車場が工事中で立ち寄れなかったので、急いでいたものの寄り道してしまいました♪ いや~想像以上に大きな滝でした!
Here is Oshinkoshin waterfall which I saw on the way to Memanbetsu airport. It was much bigger waterfall than I expected.


と言うわけで、、駆け足だったものの念願のシャチをついに見ることが出来て充実した週末旅行となりました♪ 因みに・・・事情により今回はシマフクロウを見ることが出来ませんでした。
次回は久しぶりに見たいな~

The trip was very short, but I could see Orca and it was very good. Since I could not see Blakiston's fish owl, I want to see them in the next trip!

No comments:

Post a Comment