2011-07-10

Cool down in the river

昨日は用事があって家から出れなかったので、コスタリカの写真を整理してました。時間がかかりましたが、、写真の整理もあと2500枚ほどで終わりそうです!
Yesterday, I spent most of time to check and re-size photos I took in CostaRica. So only 2500 photos now remain to be checked!! Below is a link to new albums.

https://picasaweb.google.com/Nautilus75/CostaRica2RainForest
https://picasaweb.google.com/Nautilus75/CostaRica3CanoNegro

そして今日も晴れ!!って事で、今日は三重南部の川に行ってきました♪ ほんとは和歌山南部の川に行く予定だったのですが、、寝坊してしまったので仕方なく・・・と言うのがホントのところです(笑)
今日のメインはカワヨシノボリ。陽が少し傾き初めてから急にアチコチでオスが小競り合いを始めてました。
In this morning, weather was fine!! So I drove to the river in southern part of Mie prefecture. Initially I planned to go the river in southern part of Wakayama pref. Since I woke up too late, I was obliged to go Mie.. Today, I saw many Lizard goby. In the late afternoon, I saw many of males started to skirmish each other.


ほんとはオイカワの婚姻色を・・・と思っていたのですが、、今日行った場所では婚姻色どころかオイカワ自体すら見れませんでした(泣) 家の近所を流れる、あまり綺麗でない川なら幾らでもいるんですけどね。。。
I wanted to see freshwater minnow to show mating color, since now is the mid of mating season. But, I could not see single freshwater minnow...
I know many of them are living in the river near to my house which is not so clean and I don't want to snorkel.


喧嘩をしている時は一際綺麗ですね。普段は地味ですが、この時期のオスは中々見応えがあります♪
When male of Lizard goby are fighting, they change body color more colorful. Usually they are sober colored, but their body color becomes worth seeing.


因みに、、この川の下流にはダムが幾つかあります。なので、、目に入るヨシノボリは全てカワヨシノボリ。。紀伊半島南部って山が深くて川も多いのですが、、ダムがある川も結構多いので、ちゃんと下調べしないと、稚魚を海で過ごす降海型ヨシノボリが全く見られません。。
By the way, there are several dam in lower reaches of this river. So all Lizard goby in this area is same species. Kii peninsula has big mountains and rivers, but not a small number of river have dam in the mid.. So if I snorkel in such river, I cannot find any other kind of lizard goby whose juvenile grow up in the sea.


地味な雌も、、緑の絨毯の上だとなかなか綺麗に見えますね。
Female of the lizard goby. On the green carpet, it looks beautiful ;-).


そして、、今日も見られたアマゴ。この個体、こちら側から見ると普通なのですが、、、
I also saw Red spotted masu trout. From this side, it looks normal,,,


反対側から見ると、、なんと目がありません!口の所も形が変ですし、、、単なる奇形ですかね??
それにしても、、よくここまで大きくなったものです
But another side is quite different. There is no eye!! Also shape of mouth is strange.. Not sure whether this is malformed or attacked by other animals. I was simply impressed this fish grew up this size in spite of many challenges.


今日は写真をあまり撮っていないので、、最後にカジカガエルの写真を貼り付けておきます♪ 自然光で撮った方がよかったかな?
As an end of today's photo, I am putting 'Kajika Frog'. It seems I should have taken photos without flash..

2 comments:

  1. こんばんは、カワヨシ、良いですね~。

     私も本当はこっちを狙いに行ったんですけどね(笑)。

     アマゴは釣られた後のようですね。顎から目にかけて釣り針が貫通したんでしょう。
     今後も無事だといいのですが

    ReplyDelete
  2. 返事が遅くなっちゃってスミマセン。
    何故か承認しないとコメントが表示されないようになっているようで気付きませんでした(汗)

    こちらの川ではカワヨシは本当にうじゃうじゃいますよ(笑) なので綺麗な個体も選び放題でした!♪

    >アマゴは釣られた後のようですね。顎から目にかけて釣り針が貫通したんでしょう。
    そうだったんですか。
    目がみえないせいか、目のない側からのアプローチは非常に簡単でした。これだと、、生き残るのはなかなか大変そうですね

    ReplyDelete